Skip to main content

OM OSS

Det engelska ordet ”Zest” betyder ”en angenäm och spännande kvalitet”. Och det är vad vi står för – att skapa kvalitet i allt som har med möten mellan människor att göra.

Om oss

FAQ

Hur kommer jag igång?

  1. Anmäl ditt intresse/personuppgifter via vår hemsida
  2. Du blir kontaktad av en konsultchef
  3. Anmäl ditt intresse för önskat uppdrag
  4. Presentation av dig till kund
  5. Bokning görs
  6. Introduktion och uppdrag startar
  7. Löneutbetalning och uppföljning

Anställningsform och hur går anställningsprocessen till?

Du kan antingen göra klart anställningsprocessen redan innan du hittat önskat uppdrag eller så väntar du tills rätt uppdrag för dig infinner sig. Vi rekommenderar dock att göra klart anställningen så snart som möjligt då uppdrag ofta bokas snabbt så du inte riskerar gå miste om något. Vi har inga klausuler i vårt avtal som hindrar dig från att ha flera anställningar.
Vi tror på attraktion – inte tvång.

Innan anställning görs kontrollerar vi följande:

  1. CV
  2. IVO
  3. Legitimationsbevis
  4. Referenser

 

Anställningsavtalet hos oss binder dig inte till att ta ett uppdrag via oss, men det gör bokningsprocessen snabbare när du hittat ditt önskade uppdrag.

Hur går en bokning av uppdrag till?

När du vill boka ett uppdrag presenterar vi dig för kunden, vi berättar för dem när du kan börja, hur mycket du kan jobba och går igenom ditt cv och referenser. Vill de boka dig skriver vi en bokningsbekräftelse och går igenom datum och upplägg för introduktion. Bokningsbekräftelsen summerar allt kring bokningen så som schema, kontaktuppgifter, adresser och ev. övriga överenskommelser, t.ex. vilken sommarbonus som följer med uppdraget.

När bokningsbekräftelsen är godkänd av både dig och kunden är bokningen genomförd och du får schemat inlagt på din konsultprofil hos oss.

När ditt första uppdrag är bokat skickar vi hem ett litet startpaket till dig.

Vad är skillnaden mellan ett anställningsavtal och bokningsbekräftelse?

Anställningsavtalet är det första steget, du behöver vara anställd för att bli presenterad för kunden och ett uppdrag. Vi erbjuder allmän visstidsanställning (timanställning) och fram tills att en bokning görs så ligger anställningen vilande utan förpliktelser.

Bokningsbekräftelsen är den andra och sista delen. När bokningsbekräftelsen är bekräftad av dig är bokningen klar, man kan säga att bokningsbekräftelsen är avtalet för det aktuella uppdraget, här summerar vi allt vi enats om kring det specifika uppdraget. Inför varje nytt uppdrag skrivs en ny bokningsbekräftelse, förlängs ett befintligt uppdrag fortlöper den tidigare bokningsbekräftelsen efter att du godkänt förlängningen via mail eller telefon.

När får man sin lön?

Lönen utbetalas den 27’e månaden efter tjänstgöring.

Hur fungerar pensionen vid timanställning?

Zest betalar in din allmänpension men du kan också välja att ha tjänstepension ifrån oss. Vi har detta som valfritt då vissa endast arbetar en vecka/år och då vill ha allt utbetalt med lönen, medan andra har oss som huvudarbetsgivare och då vill att vi avsätter tjänstepension. Vi erbjuder detta hos Avanza och tjänstepensionen gäller redan från första intjänade kronan efter din anmälan.

Vad händer om jag blir sjuk?

Blir du sjuk får du ersättning från oss precis som om du har en tillsvidareanställning. En dags karens (motsvarande ett arbetspass, nya regler från januari 2019) och sedan får du 80% av din ordinarie timlön på de bokade passen.

Jobbar du kontinuerligt hos oss har du förmodligen tackat ja till vårt erbjudande om privat sjukvårdsförsäkring som ger dig snabb hjälp och behandling om du blir sjuk eller skadad (specialistläkare, diagnos och behandling inom 14 dagar) samt sjukförsäkring som ger dig extra trygghet om du skulle bli långtidssjukskriven (90% av din faktiska inkomst).

Hur beräknas skatten?

Om du inte anmäler annat så drar vi 30% i skatt på din lön. Detta är skattetabellen för sidoinkomster. Är Zest din huvudarbetsgivare behöver du anmäla detta till oss så vi kan dra enligt din skattetabell istället. Vi kan också göra extra skatteavdrag ifall du önskar avsätta mer skatt än din tabell visar. Önskar du istället jämkning löser vi det också.

Hur ser lönebilden ut?

Zest erbjuder dig en mycket konkurrenskraftig grundtimlön som ligger till grund för alla uppdrag om vi inte enats om annat. Vissa uppdrag kan ge högre ersättning (alla kunder har olika avtal och prisbilder vilket påverkar timlönen). Behövs boende eller resa kan detta också påverka ersättningen. Vi enas om allt detta innan bokning görs och summerar det i din bokningsbekräftelse så du känner dig trygg i bokningen.

Försäkringar

Som anställd hos oss omfattas du av en rad försäkringar så som privat sjukvårdsförsäkring* som ger dig specialistvård inom 7 dagar och operation/åtgärd inom 14 dagar, eller t.ex. hjälp hos en specialist vid exempelvis en idrottsåkomma, sjukförsäkring* som träder in om du blir långtidssjukskriven eller beviljas hel sjukersättning,  Tjänstegrupplivsförsäkring samt försäkring vid arbetsskada eller olycka på väg till och från arbetet. Fullständig information skickas ut till dig i samband med anställning.

* viss kvalificeringstid.

Resa och boende

Det finns möjlighet för oss att ordna eller stå för boende och/eller resa så gör vi vårt bästa för att lösa det. Meddela oss om boende eller resa är aktuellt. Boende och resor förmånsbeskattas, läs mer på Skatteverkets hemsida.

Kan man jobba som underkonsult hos er?

Ja det kan du göra på de uppdrag där vårt avtal med kunden tillåter det.

Hur beräknar ni en heltid?

I våra löneexempel räknar vi på 176 h/mån (40h/vecka och 22 arbetsdagar).

Semesterersättning

För varje arbetad timma har du semesterersättning på 13% av timersättningen och som betalas ut tillsammans med din lön.

Vad händer när jag inte är bokad?

Om du inte är bokad på ett uppdrag genom oss ligger din timanställning vilande. Du får lön för dina arbetade timmar. Du är från vår sida fri att arbeta för flera arbetsgivare. Vi tror på attraktion – inte tvång.